23 januari 2023

Uitdagingen voor werkgevers: zo pak je ze aan

Werkgevers in vergadering

Tenzij je nog ergens een kristallen bol op overschot hebt, valt de toekomst niet te voorspellen. Trends in de gaten houden kan natuurlijk wél. Als werkgever is het de moeite waard een oogje in het zeil te houden als het gaat om de generatieshift, the war for talent, vaste werknemers met een tweede job en omgaan met tijdelijke werknemers. In deze blog vertellen we je er alles over.

De generatieshift

Babyboomers (58-plussers) hebben de laatste twintig jaar een grote invloed gehad op het bedrijfsleven. Het management van veel bedrijven bestaat dan ook grotendeels uit boomers. Millennials (28 tot 42 jaar) worden vaak aangenomen om vernieuwing, verjonging en verandering te stimuleren. In het midden zit generatie X (43 tot 57 jaar).

In de komende jaren zullen de babyboomers geleidelijk uit het bedrijfsleven verdwijnen. Generatie Z (12 tot 27 jaar) groeit gestaag en betreedt binnenkort de huidige werkwereld van de millennials. Vanaf 2025 zal generatie Z zo’n 85% van onze werkkrachten vormen. Managers uit generatie X zullen deze jongere generatie dus op de juiste manier moeten aanwerven.

De manier om met deze generatieshift om te gaan, vraag je? Generatie Z leren begrijpen en aanvoelen. Zo werf je ze niet enkel aan, maar houd je ze ook aan boord.

The war for talent

Momenteel zijn er meer dan 213.000 open vacatures in België. Een aantal dat alleen maar is gestegen in vergelijking met vorig jaar, en een duidelijk signaal dat de zoektocht naar de juiste kandidaten efficiënter kan. Zo kunnen werkgevers vacatures laten invullen door studenten en flexi-jobbers. Grote kans dat je hen kan engageren nadien bij je vaste team te komen.

Eigen personeel met een tweede job

Eén van de meest opvallende trends is dat steeds meer mensen een tweede job doen bovenop hun vast werk. Als werkgever kan je daar handig gebruik van maken door bijverdieners in te schakelen, maar hou ook in gedachten dat steeds meer eigen personeelsleden een bijverdienste hebben. Geef hen dus de nodige flexibiliteit (uren zelf kiezen en vroeger stoppen om op tijd op hun flexi-job te zijn, bijvoorbeeld).

Omgaan met tijdelijke werknemers

Generatie Z (12 tot 27 jaar) hecht veel belang aan een goede werksfeer. Behandel je studenten en flexi’s dus niet als tijdelijke werknemers, maar omarm hen als onmisbaar deel van je bedrijf. Nodig hen bijvoorbeeld mee uit voor teambuildings en after-works, goeie sfeer op de werkvloer verzekerd! Wil je nog tips om een topwerkgever te worden voor jouw bijverdieners? Lees er hier alles over.

Wil je meer weten over hoe je de trends en uitdagingen die leven onder bijverdieners in je voordeel kan laten werken in 2023? Lees er alles over in onze whitepaper en download 'm gratis!

Download de whitepaper

Heb je nog vragen? Bekijk dan zeker onze FAQ-pagina of contacteer ons. 

Contacteer ons

account_circle

Marketing - 23 januari 2023