Hoe kunnen we je helpen?

Apply
Algemeen
Wat doet NOWJOBS?

NOWJOBS laat je 24 op 7 jobs posten, waar je ook bent. In een mum van tijd vind je een tijdelijke medewerker en word je voorzien van een digitaal contract. Just like that!

Ik heb geen smartphone maar wil toch gebruik maken van NOWJOBS om een tijdelijke job te posten.

Goed nieuws, als werkgever kan je ook gebruik maken van het webportaal van NOWJOBS. Hoe je dat doet? Klik hier rechts bovenaan op “login” en meld je aan met jouw mailadres en wachtwoord.

Wat doet NOWJOBS?

NOWJOBS laat je 24 op 7 jobs posten, waar je ook bent. In een mum van tijd vind je een tijdelijke medewerker en word je voorzien van een digitaal contract. Just like that!

Ik heb geen smartphone maar wil toch gebruik maken van NOWJOBS om een tijdelijke job te posten.

Goed nieuws, als werkgever kan je ook gebruik maken van het webportaal van NOWJOBS. Hoe je dat doet? Klik hier rechts bovenaan op “login” en meld je aan met jouw mailadres en wachtwoord.

Profiel
Hoe kan ik een profiel aanmaken?

Het aanmaken van een profiel is eigenlijk heel makkelijk. Je downloadt de app of registreert je op de website en kan daar aanduiden dat je een werkgever bent die op zoek is naar extra's. Binnen de 5 minuutjes is jouw profiel compleet en kan je beginnen met het plaatsen van vacatures.

Waarom moet ik een foto uploaden?

Een foto maakt het heel wat persoonlijker. Bijverdieners willen graag zien bij wie ze tewerkgesteld worden.

Hoe kan ik mijn e-mailadres verifiëren?

Je ontvangt een e-mail met daarin de link om jouw e-mailadres te valideren.

Ik heb een profiel aangemaakt maar wacht op validatie, wat moet ik doen?

Bel gerust naar 09/398 68 91 en we geven jouw profiel voorrang.

Is een externe dienst voor preventie en bescherming van het personeel verplicht?

Zodra je 1 werknemer in dienst neemt, ben je inderdaad wettelijk verplicht je aan te sluiten bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Ook al heb je maar 1 werknemer die slechts 1 keer per week komt werken, ben je verplicht je aan te sluiten. Ben je niet aangesloten riskeer je een fikse boete bij inspectie. De externe dienst voor preventie en bescherming adviseert je bij het opstellen van een preventie- en welzijnsbeleid en helpt om de wettelijke verplichtingen ten opzichte van je werknemers na te leven.

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen?

Jouw profiel kan je wijzigen via de knop ‘instellingen’, rechts bovenaan in de app. Let er wel op dat, als je gegevens wijzigt, deze eerst terug gevalideerd moeten worden door het NOWJOBS-team vooraleer je opnieuw vacatures kunt posten. Heb je jouw gegevens gewijzigd? Geef ons gerust een seintje op 09/398.68.90 en wij valideren je meteen.

Hoe kan ik mijn telefoonnummer verifiëren?

Simpelweg via de code die je via sms doorgestuurd krijgt. Je geeft de code in op de app en je bent vertrokken!

Ik werk met verschillende vestigingen en verschillende BTW-nummers, hoe pak ik dit aan?

In dit geval maak je voor ieder BTW-nummer een profiel aan en kan je voor de vestigingen hieraan gekoppeld vacatures posten. Zo ben je zeker dat het contract aan het juiste BTW-nummer gelinkt wordt. Goed nieuws: binnenkort kan je één profiel aanmaken en daar jouw verschillende BTW-nummers in beheren. We houden je op de hoogte wanneer het zo ver is.

Ik heb op dit moment geen tijdelijke werkkrachten nodig, wat moet ik doen?

Indien je geen vacatures post, zal je ook geen geïnteresseerde bijverdieners doorkrijgen. Op het moment dat je terug iemand wilt inschakelen, lanceer je opnieuw een vacature.

Hoe kan ik een profiel aanmaken?

Het aanmaken van een profiel is eigenlijk heel makkelijk. Je downloadt de app of registreert je op de website en kan daar aanduiden dat je een werkgever bent die op zoek is naar extra's. Binnen de 5 minuutjes is jouw profiel compleet en kan je beginnen met het plaatsen van vacatures.

Hoe kan ik mijn profiel wijzigen?

Jouw profiel kan je wijzigen via de knop ‘instellingen’, rechts bovenaan in de app. Let er wel op dat, als je gegevens wijzigt, deze eerst terug gevalideerd moeten worden door het NOWJOBS-team vooraleer je opnieuw vacatures kunt posten. Heb je jouw gegevens gewijzigd? Geef ons gerust een seintje op 09/398.68.90 en wij valideren je meteen.

Waarom moet ik een foto uploaden?

Een foto maakt het heel wat persoonlijker. Bijverdieners willen graag zien bij wie ze tewerkgesteld worden.

Hoe kan ik mijn telefoonnummer verifiëren?

Simpelweg via de code die je via sms doorgestuurd krijgt. Je geeft de code in op de app en je bent vertrokken!

Hoe kan ik mijn e-mailadres verifiëren?

Je ontvangt een e-mail met daarin de link om jouw e-mailadres te valideren.

Ik werk met verschillende vestigingen en verschillende BTW-nummers, hoe pak ik dit aan?

In dit geval maak je voor ieder BTW-nummer een profiel aan en kan je voor de vestigingen hieraan gekoppeld vacatures posten. Zo ben je zeker dat het contract aan het juiste BTW-nummer gelinkt wordt. Goed nieuws: binnenkort kan je één profiel aanmaken en daar jouw verschillende BTW-nummers in beheren. We houden je op de hoogte wanneer het zo ver is.

Ik heb een profiel aangemaakt maar wacht op validatie, wat moet ik doen?

Bel gerust naar 09/398 68 91 en we geven jouw profiel voorrang.

Ik heb op dit moment geen tijdelijke werkkrachten nodig, wat moet ik doen?

Indien je geen vacatures post, zal je ook geen geïnteresseerde bijverdieners doorkrijgen. Op het moment dat je terug iemand wilt inschakelen, lanceer je opnieuw een vacature.

Is een externe dienst voor preventie en bescherming van het personeel verplicht?

Zodra je 1 werknemer in dienst neemt, ben je inderdaad wettelijk verplicht je aan te sluiten bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Ook al heb je maar 1 werknemer die slechts 1 keer per week komt werken, ben je verplicht je aan te sluiten. Ben je niet aangesloten riskeer je een fikse boete bij inspectie. De externe dienst voor preventie en bescherming adviseert je bij het opstellen van een preventie- en welzijnsbeleid en helpt om de wettelijke verplichtingen ten opzichte van je werknemers na te leven.

Contract
Hoef ik zelf geen dimona aangifte meer te doen?

Wanneer de bijverdiener het contractvoorstel heeft geaccepteerd dien je als werkgever niets meer in orde te brengen. Wij zorgen voor de dimona aangifte, de opmaak van het contract, de verzekering, de uitbetaling etc.

Hoe weet ik of er effectief iemand komt werken?

Nadat je iemand een contractvoorstel hebt gestuurd, krijgt die persoon de kans om hierop in te gaan. Indien het contractvoorstel wordt geaccepteerd, krijg je hiervan een melding en is jouw vacature dus ingevuld. Hierdoor is ook meteen het contract in orde!

Hoe wordt de duur van de shift doorgegeven?

Via NOWJOBS worden de bijverdieners dagelijks uitbetaald. Daarom is het belangrijk om als werkgever altijd de uren te bevestigen wanneer de shift is afgelopen. In de app heb je de tijd om tot 13u 's middags op de volgende werkdag de uren te bevestigen. Je kan dit doen via de to do-knop op het home scherm van je app of door naar ‘planning’ te gaan waar je op de knop ‘geef feedback’ kan klikken.

Kan ik de uren op een contract wijzigen?

Je kan de uren van een contract wijzigen in de app. Bij het tabblad "planning" heb je de mogelijkheid om de oorspronkelijke uren en datum van het contract te wijzigen. Eenmaal je die hebt gewijzigd, krijgt de bijverdiener een nieuw contractvoorstel in de app waar hij/zij dan akkoord mee kan gaan.

Kan ik een contract annuleren?

Wanneer je om één of andere reden een contract wil annuleren, kan je dit aanvragen via de planning in de app. Door te klikken op de naam van de bijverdiener en nadien op ‘edit’, krijg je de mogelijkheid om het te annuleren. Bij annulatie dien je als werkgever een reden op te geven en dient de bijverdiener hier ook akkoord mee te gaan.

Hoef ik zelf geen dimona aangifte meer te doen?

Wanneer de bijverdiener het contractvoorstel heeft geaccepteerd dien je als werkgever niets meer in orde te brengen. Wij zorgen voor de dimona aangifte, de opmaak van het contract, de verzekering, de uitbetaling etc.

Kan ik de uren op een contract wijzigen?

Je kan de uren van een contract wijzigen in de app. Bij het tabblad "planning" heb je de mogelijkheid om de oorspronkelijke uren en datum van het contract te wijzigen. Eenmaal je die hebt gewijzigd, krijgt de bijverdiener een nieuw contractvoorstel in de app waar hij/zij dan akkoord mee kan gaan.

Hoe weet ik of er effectief iemand komt werken?

Nadat je iemand een contractvoorstel hebt gestuurd, krijgt die persoon de kans om hierop in te gaan. Indien het contractvoorstel wordt geaccepteerd, krijg je hiervan een melding en is jouw vacature dus ingevuld. Hierdoor is ook meteen het contract in orde!

Kan ik een contract annuleren?

Wanneer je om één of andere reden een contract wil annuleren, kan je dit aanvragen via de planning in de app. Door te klikken op de naam van de bijverdiener en nadien op ‘edit’, krijg je de mogelijkheid om het te annuleren. Bij annulatie dien je als werkgever een reden op te geven en dient de bijverdiener hier ook akkoord mee te gaan.

Hoe wordt de duur van de shift doorgegeven?

Via NOWJOBS worden de bijverdieners dagelijks uitbetaald. Daarom is het belangrijk om als werkgever altijd de uren te bevestigen wanneer de shift is afgelopen. In de app heb je de tijd om tot 13u 's middags op de volgende werkdag de uren te bevestigen. Je kan dit doen via de to do-knop op het home scherm van je app of door naar ‘planning’ te gaan waar je op de knop ‘geef feedback’ kan klikken.

Flexi-jobbers
Welke voordelen heeft het flex-systeem voor mij?

Flexi-jobs zijn een fiscaal voordelig statuut binnen de horeca en retail (bakker, slager, detailhandel en kapper). Als werkgever betaal je enkel een bijzondere werkgeversbijdrage van 25%. Bovendien staat er geen maximum op het aantal uren dat je een flexi kan inschakelen.

Welk flexiloon krijgt de werknemer?

Bij een flexi-job hoort een flexiloon. Een flexiloon moet overeengekomen worden. Het bedraagt minstens € 11,12 inclusief het flexivakantiegeld. Het volledige flexiloon is voor de werknemer vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen. Als werkgever betaal je enkel een bijzondere werkgeversbijdrage van 25%. Bij de loonberekening moet er ook rekening mee gehouden worden dat er nog sectorale toeslagen zijn voor zondagen, feestdagen (€ 2/u met een max van € 12/dag) en nachtwerk (€ 1,22/u eveneens belast aan 25%).

Welke voordelen heeft het flex-systeem voor mij?

Flexi-jobs zijn een fiscaal voordelig statuut binnen de horeca en retail (bakker, slager, detailhandel en kapper). Als werkgever betaal je enkel een bijzondere werkgeversbijdrage van 25%. Bovendien staat er geen maximum op het aantal uren dat je een flexi kan inschakelen.

Welk flexiloon krijgt de werknemer?

Bij een flexi-job hoort een flexiloon. Een flexiloon moet overeengekomen worden. Het bedraagt minstens € 11,12 inclusief het flexivakantiegeld. Het volledige flexiloon is voor de werknemer vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen. Als werkgever betaal je enkel een bijzondere werkgeversbijdrage van 25%. Bij de loonberekening moet er ook rekening mee gehouden worden dat er nog sectorale toeslagen zijn voor zondagen, feestdagen (€ 2/u met een max van € 12/dag) en nachtwerk (€ 1,22/u eveneens belast aan 25%).

Review
Kan ik een review verwijderen waar ik niet mee akkoord ga?

Je kan zelf geen review verwijderen. Wil je hem toch echt verwijderen? Neem in dit geval contact op met NOWJOBS.

Hoe schrijf je een review?

Nadat een shift is afgelopen kan je onmiddellijk een review over de bijverdiener schrijven. Je krijgt hier een melding van.

Hoe lang heb ik de tijd om een review te geven/schrijven?

NOWJOBS streeft er naar om iedere bijverdiener zo snel mogelijk uit te betalen. Doordat een review schrijven samen gaat met het bevestigen van de uren, zit er een tijdslimiet op. Je hebt per shift 12u de tijd om de uren te bevestigen en een review te schrijven. We raden dan ook aan om dit onmiddellijk na afloop van de shift te doen.

Hoe kan ik feedback geven over de app zelf?

Bij NOWJOBS streven we ernaar de app te optimaliseren zodat de gebruiksvriendelijkheid continu verbetert. We horen dus graag wat je fantastisch vond en wat er volgens jou beter kan. Heb je een vraag of wil je een fout in de app melden? Contacteer ons dan zeker op now@nowjobs.com

Hoe werken reviews?

Alle reviews die je kunt zien op NOWJOBS werden gegeven door bijverdieners of klanten. De reviews zijn dus enkel gebaseerd op tewerkstellingen via NOWJOBS. Het NOWJOBS-team heeft geen enkele invloed op de gegeven reviews maar houdt wel toezicht om ongepaste reacties te vermijden.

Hoe kan ik een review die ik geschreven heb aanpassen?

Het is niet mogelijk om een review aan te passen. Daarom is het ook belangrijk dat je zo goed en objectief mogelijk de shift beoordeeld. Wil je toch iets aanpassen? Neem dan zeker contact op met het NOWJOBS-team.

Kan ik een review geven aan een kandidaat die niet is komen opdagen?

Wanneer een bijverdiener niet is komen opdagen, kan je geen review schrijven. Er wordt bij toekomstige matching wel rekening gehouden met de afwezigheid. Zo zal de bijverdieners veel minder jobs te zien krijgen waarop hij kan solliciteren en zien toekomstige werkgevers dat hij jammer genoeg niet op deze bijverdiener kan rekenen.

Kan ik een review verwijderen waar ik niet mee akkoord ga?

Je kan zelf geen review verwijderen. Wil je hem toch echt verwijderen? Neem in dit geval contact op met NOWJOBS.

Hoe werken reviews?

Alle reviews die je kunt zien op NOWJOBS werden gegeven door bijverdieners of klanten. De reviews zijn dus enkel gebaseerd op tewerkstellingen via NOWJOBS. Het NOWJOBS-team heeft geen enkele invloed op de gegeven reviews maar houdt wel toezicht om ongepaste reacties te vermijden.

Hoe schrijf je een review?

Nadat een shift is afgelopen kan je onmiddellijk een review over de bijverdiener schrijven. Je krijgt hier een melding van.

Hoe kan ik een review die ik geschreven heb aanpassen?

Het is niet mogelijk om een review aan te passen. Daarom is het ook belangrijk dat je zo goed en objectief mogelijk de shift beoordeeld. Wil je toch iets aanpassen? Neem dan zeker contact op met het NOWJOBS-team.

Hoe lang heb ik de tijd om een review te geven/schrijven?

NOWJOBS streeft er naar om iedere bijverdiener zo snel mogelijk uit te betalen. Doordat een review schrijven samen gaat met het bevestigen van de uren, zit er een tijdslimiet op. Je hebt per shift 12u de tijd om de uren te bevestigen en een review te schrijven. We raden dan ook aan om dit onmiddellijk na afloop van de shift te doen.

Kan ik een review geven aan een kandidaat die niet is komen opdagen?

Wanneer een bijverdiener niet is komen opdagen, kan je geen review schrijven. Er wordt bij toekomstige matching wel rekening gehouden met de afwezigheid. Zo zal de bijverdieners veel minder jobs te zien krijgen waarop hij kan solliciteren en zien toekomstige werkgevers dat hij jammer genoeg niet op deze bijverdiener kan rekenen.

Hoe kan ik feedback geven over de app zelf?

Bij NOWJOBS streven we ernaar de app te optimaliseren zodat de gebruiksvriendelijkheid continu verbetert. We horen dus graag wat je fantastisch vond en wat er volgens jou beter kan. Heb je een vraag of wil je een fout in de app melden? Contacteer ons dan zeker op now@nowjobs.com

Payrolling
Hoe nodig ik mijn eigen bijverdieners uit in de app?

Via het tabblad ‘favorieten’ kan je rechts bovenaan klikken op ‘uitnodigen’. Daar heb je de keuze om jouw bijverdiener de QR-code te laten scannen of kan je de bijverdiener uitnodigen via sms/whatsapp/facebook of mail door te klikken op ‘nodig team uit’.

Hoe kan ik mijn eigen bijverdiener een hoger loon geven?

Wil je een bijverdiener een hoger loon geven? Dat kan perfect via het tabblad 'favorieten'. Zoek in jouw favorieten de bijverdiener van wie je het loon wenst aan te passen, kies vervolgens voor 'voorkeuren' en klik daar op 'uurloon bepalen'. Wanneer je onderaan op bewaren hebt geklikt, zal het aangepaste loon bij nieuw geplande contracten aangepast worden.

Hoe stuur ik een vacature uit naar mijn eigen poule van bijverdieners?

Wanneer je een vacature wil plaatsen maar enkel jouw eigen favorieten wenst uit nodigen, kan je dit bij de laatste stap aanduiden. Je hebt de keuze tussen 'nodig alle beschikbare kandidaten' uit of 'kies uit je favorieten'. Wanneer je de vacature uitstuurt naar jouw favorieten zullen zij hier een melding van krijgen en kunnen ze op hun beurt interesse tonen wanneer ze beschikbaar zijn om te komen werken. Zo kan je de app gemakkelijk gebruiken als communicatie tool en snel te weten komen of er iemand uit jouw favorieten een openstaande shift kan opvullen.

Hoe nodig ik mijn eigen bijverdieners uit in de app?

Via het tabblad ‘favorieten’ kan je rechts bovenaan klikken op ‘uitnodigen’. Daar heb je de keuze om jouw bijverdiener de QR-code te laten scannen of kan je de bijverdiener uitnodigen via sms/whatsapp/facebook of mail door te klikken op ‘nodig team uit’.

Hoe stuur ik een vacature uit naar mijn eigen poule van bijverdieners?

Wanneer je een vacature wil plaatsen maar enkel jouw eigen favorieten wenst uit nodigen, kan je dit bij de laatste stap aanduiden. Je hebt de keuze tussen 'nodig alle beschikbare kandidaten' uit of 'kies uit je favorieten'. Wanneer je de vacature uitstuurt naar jouw favorieten zullen zij hier een melding van krijgen en kunnen ze op hun beurt interesse tonen wanneer ze beschikbaar zijn om te komen werken. Zo kan je de app gemakkelijk gebruiken als communicatie tool en snel te weten komen of er iemand uit jouw favorieten een openstaande shift kan opvullen.

Hoe kan ik mijn eigen bijverdiener een hoger loon geven?

Wil je een bijverdiener een hoger loon geven? Dat kan perfect via het tabblad 'favorieten'. Zoek in jouw favorieten de bijverdiener van wie je het loon wenst aan te passen, kies vervolgens voor 'voorkeuren' en klik daar op 'uurloon bepalen'. Wanneer je onderaan op bewaren hebt geklikt, zal het aangepaste loon bij nieuw geplande contracten aangepast worden.

Prijs
Wat kost dit mij?

Een vacature posten kost je helemaal niets! Bij iedere geïnteresseerde kandidaat zal de loonkost transparant getoond worden. Je kunt dus helemaal zelf de keuze maken op basis van competenties en kost. Je betaalt pas indien er effectief iemand gewerkt heeft. De kostprijs van een kandidaat is afhankelijk van het statuut (student/flex/standaard) en de leeftijd en/of ervaring van de kandidaat.

Is het posten van een vacature gratis?

Of course!

Hoe kan ik mijn facturen raadplegen?

De factuur wordt altijd op donderdag, de week na de prestaties opgemaakt en verstuurd.

Wat als mijn factuur niet correct is?

Bij vragen omtrent de facturen kan je contact opnemen via mail of via telefoon.

Welke betalingsmogelijkheden zijn er?

De betaling gebeurt via domiciliëring.

Wat is er in de prijs inbegrepen?

In de app kan je transparant de prijs raadplegen per kandidaat. Daar staat ook altijd weergegeven hoeveel je betaalt aan loon, verplaatsingsvergoeding, dimona etc. Door afronding in de app kan de som op de factuur licht afwijken van het getoonde totaal. Indien de kandidaat meer uren presteert dan voorzien, zal de prijs logischerwijze iets hoger liggen.

Als ik iemand wil tewerkstellen op een Feestdag, moet ik deze dan dubbel uitbetalen?

Wanneer er op een feestdag wordt gewerkt is het wettelijk verplicht om de bijverdieners dubbel uit te betalen.

Wat kost dit mij?

Een vacature posten kost je helemaal niets! Bij iedere geïnteresseerde kandidaat zal de loonkost transparant getoond worden. Je kunt dus helemaal zelf de keuze maken op basis van competenties en kost. Je betaalt pas indien er effectief iemand gewerkt heeft. De kostprijs van een kandidaat is afhankelijk van het statuut (student/flex/standaard) en de leeftijd en/of ervaring van de kandidaat.

Welke betalingsmogelijkheden zijn er?

De betaling gebeurt via domiciliëring.

Is het posten van een vacature gratis?

Of course!

Wat is er in de prijs inbegrepen?

In de app kan je transparant de prijs raadplegen per kandidaat. Daar staat ook altijd weergegeven hoeveel je betaalt aan loon, verplaatsingsvergoeding, dimona etc. Door afronding in de app kan de som op de factuur licht afwijken van het getoonde totaal. Indien de kandidaat meer uren presteert dan voorzien, zal de prijs logischerwijze iets hoger liggen.

Hoe kan ik mijn facturen raadplegen?

De factuur wordt altijd op donderdag, de week na de prestaties opgemaakt en verstuurd.

Als ik iemand wil tewerkstellen op een Feestdag, moet ik deze dan dubbel uitbetalen?

Wanneer er op een feestdag wordt gewerkt is het wettelijk verplicht om de bijverdieners dubbel uit te betalen.

Wat als mijn factuur niet correct is?

Bij vragen omtrent de facturen kan je contact opnemen via mail of via telefoon.

Vacature
Kan ik voor om het even welke functie een vacature posten?

Op dit moment ondersteunen we de paritaire comités 302 – 200 – 201 – 202.001 – 202.010 – 311 – 119. Schrijf je je tijdelijke werkkrachten graag onder een ander paritair comité in? Laat het ons dan zeker weten via now@nowjobs.com en we zien wat we kunnen doen!

Wanneer ik een vacature post, hoe lang duurt het vooraleer kandidaten kunnen reageren?

Onmiddellijk! Wanneer je de vacature post, wordt die direct naar de beschikbare bijverdieners doorgestuurd, just like that! Zij kunnen dan op hun beurt onmiddellijk aangeven of ze geïnteresseerd zijn.

Wat gebeurt er met de geïnteresseerde bijverdieners?

Je zult bij iedere geïnteresseerde kandidaat het profiel kunnen bekijken, de beoordelingen van andere werkgevers nakijken en de totale kost van de shift overzien. Indien oké, stuur je een contractvoorstel!

Moet ik iedere keer een nieuwe vacature aanmaken?

Indien je eenzelfde profiel zoekt maar op verschillende data, kan je de oude vacature gewoon herposten maar met een nieuwe datum! Easy peasy!

Ik heb een vacature geplaatst maar krijg hier weinig reactie op, wat moet ik doen?

Heb je een vacature geplaatst waar je weinig tot geen instroom op krijgt? Het kan zijn dat we in een bepaalde regio iets minder actieve bijverdieners hebben op de app. Neem zeker contact op via now@nowjobs.com zodat we dit samen kunnen bekijken.

Kan ik voor om het even welke functie een vacature posten?

Op dit moment ondersteunen we de paritaire comités 302 – 200 – 201 – 202.001 – 202.010 – 311 – 119. Schrijf je je tijdelijke werkkrachten graag onder een ander paritair comité in? Laat het ons dan zeker weten via now@nowjobs.com en we zien wat we kunnen doen!

Moet ik iedere keer een nieuwe vacature aanmaken?

Indien je eenzelfde profiel zoekt maar op verschillende data, kan je de oude vacature gewoon herposten maar met een nieuwe datum! Easy peasy!

Wanneer ik een vacature post, hoe lang duurt het vooraleer kandidaten kunnen reageren?

Onmiddellijk! Wanneer je de vacature post, wordt die direct naar de beschikbare bijverdieners doorgestuurd, just like that! Zij kunnen dan op hun beurt onmiddellijk aangeven of ze geïnteresseerd zijn.

Ik heb een vacature geplaatst maar krijg hier weinig reactie op, wat moet ik doen?

Heb je een vacature geplaatst waar je weinig tot geen instroom op krijgt? Het kan zijn dat we in een bepaalde regio iets minder actieve bijverdieners hebben op de app. Neem zeker contact op via now@nowjobs.com zodat we dit samen kunnen bekijken.

Wat gebeurt er met de geïnteresseerde bijverdieners?

Je zult bij iedere geïnteresseerde kandidaat het profiel kunnen bekijken, de beoordelingen van andere werkgevers nakijken en de totale kost van de shift overzien. Indien oké, stuur je een contractvoorstel!

Coronavirus
Is NOWJOBS nog beschikbaar?

Het NOWJOBS team blijft 24/7 beschikbaar. 
Je kan ons nog steeds telefonisch, via e-mail of via onze Facebookpagina bereiken. 

We begrijpen dat je misschien met vragen zit. Aarzel dus zeker niet en neem contact op met ons.

Kan ik mijn personeel op tijdelijke werkloosheid zetten als ik ze niet meer kan tewerkstellen?

Door de maatregelen die genomen zijn voor het coronavirus, heeft de federale regering besloten om werkloosheid door overmacht en economische werkloosheid open te stellen voor verschillende situaties. 

Wanneer je zaak volledig moet sluiten, kan je beroep doen op het stelsel tijdelijke werkloosheid door overmacht. Aangezien je zaak verplicht moet sluiten, moet je bij de aanvraag geen dossier indienen om de overmacht te staven. “Coronavirus” vermelden als overmacht volstaat. 

Ondernemingen die evenementen, culturele activiteiten,… moeten cancelen en daardoor geen personeel kan tewerkstellen, kunnen gebruik maken van dit stelsel. Ook ondernemingen die door toeleveringsproblemen niet meer kunnen produceren kunnen een aangifte indienen. Dit geldt ook voor ondernemingen die verplicht in het weekend de deuren moeten sluiten. Uiteraard voor de opgelegde sluitingsdagen. 

Ondertussen werd er vanuit de RVA een nieuwe FAQ gelanceerd waarin werd opgenomen dat alle tijdelijke werkloosheid ( zowel deeltijds als voltijds) zal worden beschouwd als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Dit is goedgekeurd tot en met 05/04/2020 maar zal mogelijks worden verlengd.

Hoeveel bedraagt deze premie?

Ondernemingen die volledig moeten sluiten krijgen eenmalig 4000 euro voor de komende 21 dagen. Nadien krijgen ze 160 euro per extra dag. 

Ondernemingen die in het weekend moeten sluiten krijgen eenmalig 2000 euro voor de komende 21 dagen. Nadien krijgen zij 160 euro per extra dag. 

Een werknemer is besmet. Wat nu?

Als je werknemer thuis moet blijven wegens ziekte of hij/ zij belandt in het ziekenhuis dan gelden de regels van ziekte. Je betaalt de werknemer 1 maand een gewaarborgd loon. Als de werknemer langer dan 1 maand buiten dienst is, dan krijgt hij/zij een ziekte-uitkering na de eerste maand. Indien uw bedrijf de tijdelijke werkloosheid heeft aangevraagd, vallen zieke werknemers echter direct op een een arbeidsongeschiktheidsuitkering (betaald door de mutualiteit). 

Indien je al ziek was voor de aanvang van de periode van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, krijg je gewaarborgd loon tot de dag van de aanvang van de overmachtssituatie. 

Vanaf de eerste dag van tijdelijke werkloosheid maak je aanspraak op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (betaald door de mutualiteit).

De lessen van studenten zijn geschorst. Kan ik studenten tewerkstellen tijdens weekdagen?

Ja, studenten mogen tewerkgesteld worden.  

De volgende voorwaarden dienen gerespecteerd te worden: 

  • Een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor studenten. 
  • De student werkt maximaal 475 uren per kalenderjaar. 
  • De student mag enkel werken als hij niet verplicht op school aanwezig moet zijn. 

Zowel minderjarige studenten als meerjarige studenten mogen tijdens deze periode werken. Toch is er een onderscheid tussen de twee groepen: 

  • Als de student ouder is dan 18 jaar dan behoudt de student het statuut van student.  
  • Als de student jonger is dan 18 jaar dan mag de toegelaten arbeidsduur niet meer zijn dan de effectieve lesweek van de student ( bijvoorbeeld in het weekend of de woensdagnamiddag)
Hoe zit het met uitzendkrachten?

Op 22 maart verscheen er een nieuwe FAQ van de RVA. Dit advies gaf mee dat uitzendmedewerkers ook in aanmerking kunnen komen voor tijdelijke werkloosheid onder verschillende voorwaarden. Indien u voor uw vaste medewerkers tijdelijke werkloosheid hebt aangevraagd van overmacht kunnen wij dat ook voor uw uitzendkrachten. Opgelet dit kan enkel voor uitzendkrachten waarvan werd aangegeven dat hun opdracht zou verder gezet worden zonder coronacrisis.

Mag ik bijverdieners inschakelen als mijn vaste medewerkers op overmacht staan?

Afhankelijk van de situatie

Concreet

  • Studenten en flexi’s die reeds tewerkgesteld waren voor 16/10 mogen blijven werken
  • Er mogen geen nieuwe studenten/flexi’s aangeworven worden om dezelfde taak uit te voeren als de vaste medewerker die tijdelijk werkloos wordt gesteld
  • De nieuwe uitzendkracht kan wel werken ter vervanging van een vaste medewerker die tijdelijk werkloos wordt op basis van een reden die volledig eigen is aan de werknemer, met andere woorden wanneer de overmacht door de werknemer wordt ingeroepen. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn wanneer hij zich niet naar het werk kan begeven omwille van medische redenen (hij is zelf besmet, hij woont samen met een besmet persoon, hij is een risicopatiënt, …)
Wanneer kan ik beroep doen op uitzendkrachten als ik mijn vaste medewerkers op tijdelijke werkloosheid heb geplaatst?

Er is geen wettelijke bepaling die verhindert dat uitzendkrachten worden tewerkgesteld ter vervanging van vaste werknemers die op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht staan.

Dit is anders voor werknemers die op tijdelijke werkloosheid wegens economische of technische redenen worden gezet. Het beroep op uitzendkrachten voor hen is enkel mogelijk als het over een andere functie of afdeling gaat. Ook voor uitzendkrachtbedienden geldt dit verbod.

Welke zaken moeten de deuren sluiten?

Volgens de laatste maatregelen die door de regering zijn genomen, moeten de volgende zaken sluiten. 

Horeca: 

  • Cafés 
  • Restaurants (afhaling en bezorging zijn toegestaan) 
  • Campings 
  • B&B’s 

 

Winkels/handelszaken: 

  • Gemengde winkels die voedsel als secundair aanbieden 
  • Shoppingcentra 
     

Diensten: 

  • Schoonheidsspecialisten 
  • Pedicure 
  • Wellness en sauna 
  • Vastgoedmakelaars 
  • Fotografen 
  • Rijlessen worden geschorst 
  • Dierenasielen mogen enkel de dieren verzorgen 
  • Autokeuringscentra 
  • Niet-essentiële diensten aan huis 
Heeft mijn bedrijf recht op een hinderpremie?

Deze premie is er alleen voor ondernemingen die een fysieke locatie hebben en die verplicht de deuren moeten sluiten. Deze geldt enkel in het Vlaams Gewest en wordt toegekend per onderneming.

Hoe moet je deze premie aanvragen?

Deze premie kan aangevraagd worden met terugwerkende kracht. Later meer hierover.

Ik vermoed dat een werknemer besmet is. Mag ik de werknemer verplichten om thuis te blijven?

Je mag als werkgever de toegang tot de werkvloer niet weigeren op basis van vermoedens. Als je vermoedens hebt dat een bediende besmet is, dan kan je tot een akkoord komen om die bediende tijdelijk te laten werken op een andere plaats. Dit kan bijvoorbeeld van thuis uit zijn. Als de werkplaats duidelijk vermeld staat in de arbeidsovereenkomst dan heb je het uitdrukkelijke akkoord van de werknemer nodig.

Wat met buitenlandse studenten?

De buitenlandse studenten mogen niet meer dan 20 uur per week werken.

Kunnen mijn uitzendmedewerkers gebruik maken van overmacht?

NOWJOBS kan ook overmacht inroepen voor uitzendmedewerkers sinds 23/3 op voorwaarde dat

  • De vaste medewerkers van de gebruiker ook op overmacht staan
  • De uitzendmedewerker reeds enige anciënniteit heeft bij de gebruiker voor 13/3
  • De uitzendmedewerker dient minstens 5 opeenvolgende dagen per week te werken + dient na de tijdelijke werkloosheid zijn werkzaamheden te hervatten.
Een aantal van mijn vaste werknemers is tijdelijk werkloos. Kan er een nieuwe uitzendovereenkomst gesloten worden voor de uitvoering van hetzelfde werk?

Neen, dit mag niet. Als een vaste medewerker voor een bepaalde functie op tijdelijke werkloosheid staat, mag deze functie niet ingevuld worden door een uitzendkracht.

Als er geen gebrek aan werk meer is dan moet de vaste werknemer zijn of haar normale arbeidsregeling hervatten vooraleer een uitzendkracht voor dezelfde functie kan worden aangeworven.

Bijvoorbeeld: Een vaste en voltijdse werknemer wordt 2 dagen per week op tijdelijke werkloosheid gezet. Op een bepaald moment is er meer werk. Deze werknemer moet dus eerst het werk voltijds hervatten vooraleer je beroep kan doen op een uitzendkracht.

Is NOWJOBS nog beschikbaar?

Het NOWJOBS team blijft 24/7 beschikbaar. 
Je kan ons nog steeds telefonisch, via e-mail of via onze Facebookpagina bereiken. 

We begrijpen dat je misschien met vragen zit. Aarzel dus zeker niet en neem contact op met ons.

Welke zaken moeten de deuren sluiten?

Volgens de laatste maatregelen die door de regering zijn genomen, moeten de volgende zaken sluiten. 

Horeca: 

  • Cafés 
  • Restaurants (afhaling en bezorging zijn toegestaan) 
  • Campings 
  • B&B’s 

 

Winkels/handelszaken: 

  • Gemengde winkels die voedsel als secundair aanbieden 
  • Shoppingcentra 
     

Diensten: 

  • Schoonheidsspecialisten 
  • Pedicure 
  • Wellness en sauna 
  • Vastgoedmakelaars 
  • Fotografen 
  • Rijlessen worden geschorst 
  • Dierenasielen mogen enkel de dieren verzorgen 
  • Autokeuringscentra 
  • Niet-essentiële diensten aan huis 
Kan ik mijn personeel op tijdelijke werkloosheid zetten als ik ze niet meer kan tewerkstellen?

Door de maatregelen die genomen zijn voor het coronavirus, heeft de federale regering besloten om werkloosheid door overmacht en economische werkloosheid open te stellen voor verschillende situaties. 

Wanneer je zaak volledig moet sluiten, kan je beroep doen op het stelsel tijdelijke werkloosheid door overmacht. Aangezien je zaak verplicht moet sluiten, moet je bij de aanvraag geen dossier indienen om de overmacht te staven. “Coronavirus” vermelden als overmacht volstaat. 

Ondernemingen die evenementen, culturele activiteiten,… moeten cancelen en daardoor geen personeel kan tewerkstellen, kunnen gebruik maken van dit stelsel. Ook ondernemingen die door toeleveringsproblemen niet meer kunnen produceren kunnen een aangifte indienen. Dit geldt ook voor ondernemingen die verplicht in het weekend de deuren moeten sluiten. Uiteraard voor de opgelegde sluitingsdagen. 

Ondertussen werd er vanuit de RVA een nieuwe FAQ gelanceerd waarin werd opgenomen dat alle tijdelijke werkloosheid ( zowel deeltijds als voltijds) zal worden beschouwd als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Dit is goedgekeurd tot en met 05/04/2020 maar zal mogelijks worden verlengd.

Heeft mijn bedrijf recht op een hinderpremie?

Deze premie is er alleen voor ondernemingen die een fysieke locatie hebben en die verplicht de deuren moeten sluiten. Deze geldt enkel in het Vlaams Gewest en wordt toegekend per onderneming.

Hoeveel bedraagt deze premie?

Ondernemingen die volledig moeten sluiten krijgen eenmalig 4000 euro voor de komende 21 dagen. Nadien krijgen ze 160 euro per extra dag. 

Ondernemingen die in het weekend moeten sluiten krijgen eenmalig 2000 euro voor de komende 21 dagen. Nadien krijgen zij 160 euro per extra dag. 

Hoe moet je deze premie aanvragen?

Deze premie kan aangevraagd worden met terugwerkende kracht. Later meer hierover.

Een werknemer is besmet. Wat nu?

Als je werknemer thuis moet blijven wegens ziekte of hij/ zij belandt in het ziekenhuis dan gelden de regels van ziekte. Je betaalt de werknemer 1 maand een gewaarborgd loon. Als de werknemer langer dan 1 maand buiten dienst is, dan krijgt hij/zij een ziekte-uitkering na de eerste maand. Indien uw bedrijf de tijdelijke werkloosheid heeft aangevraagd, vallen zieke werknemers echter direct op een een arbeidsongeschiktheidsuitkering (betaald door de mutualiteit). 

Indien je al ziek was voor de aanvang van de periode van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, krijg je gewaarborgd loon tot de dag van de aanvang van de overmachtssituatie. 

Vanaf de eerste dag van tijdelijke werkloosheid maak je aanspraak op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (betaald door de mutualiteit).

Ik vermoed dat een werknemer besmet is. Mag ik de werknemer verplichten om thuis te blijven?

Je mag als werkgever de toegang tot de werkvloer niet weigeren op basis van vermoedens. Als je vermoedens hebt dat een bediende besmet is, dan kan je tot een akkoord komen om die bediende tijdelijk te laten werken op een andere plaats. Dit kan bijvoorbeeld van thuis uit zijn. Als de werkplaats duidelijk vermeld staat in de arbeidsovereenkomst dan heb je het uitdrukkelijke akkoord van de werknemer nodig.

De lessen van studenten zijn geschorst. Kan ik studenten tewerkstellen tijdens weekdagen?

Ja, studenten mogen tewerkgesteld worden.  

De volgende voorwaarden dienen gerespecteerd te worden: 

  • Een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor studenten. 
  • De student werkt maximaal 475 uren per kalenderjaar. 
  • De student mag enkel werken als hij niet verplicht op school aanwezig moet zijn. 

Zowel minderjarige studenten als meerjarige studenten mogen tijdens deze periode werken. Toch is er een onderscheid tussen de twee groepen: 

  • Als de student ouder is dan 18 jaar dan behoudt de student het statuut van student.  
  • Als de student jonger is dan 18 jaar dan mag de toegelaten arbeidsduur niet meer zijn dan de effectieve lesweek van de student ( bijvoorbeeld in het weekend of de woensdagnamiddag)
Wat met buitenlandse studenten?

De buitenlandse studenten mogen niet meer dan 20 uur per week werken.

Hoe zit het met uitzendkrachten?

Op 22 maart verscheen er een nieuwe FAQ van de RVA. Dit advies gaf mee dat uitzendmedewerkers ook in aanmerking kunnen komen voor tijdelijke werkloosheid onder verschillende voorwaarden. Indien u voor uw vaste medewerkers tijdelijke werkloosheid hebt aangevraagd van overmacht kunnen wij dat ook voor uw uitzendkrachten. Opgelet dit kan enkel voor uitzendkrachten waarvan werd aangegeven dat hun opdracht zou verder gezet worden zonder coronacrisis.

Kunnen mijn uitzendmedewerkers gebruik maken van overmacht?

NOWJOBS kan ook overmacht inroepen voor uitzendmedewerkers sinds 23/3 op voorwaarde dat

  • De vaste medewerkers van de gebruiker ook op overmacht staan
  • De uitzendmedewerker reeds enige anciënniteit heeft bij de gebruiker voor 13/3
  • De uitzendmedewerker dient minstens 5 opeenvolgende dagen per week te werken + dient na de tijdelijke werkloosheid zijn werkzaamheden te hervatten.
Mag ik bijverdieners inschakelen als mijn vaste medewerkers op overmacht staan?

Afhankelijk van de situatie

Concreet

  • Studenten en flexi’s die reeds tewerkgesteld waren voor 16/10 mogen blijven werken
  • Er mogen geen nieuwe studenten/flexi’s aangeworven worden om dezelfde taak uit te voeren als de vaste medewerker die tijdelijk werkloos wordt gesteld
  • De nieuwe uitzendkracht kan wel werken ter vervanging van een vaste medewerker die tijdelijk werkloos wordt op basis van een reden die volledig eigen is aan de werknemer, met andere woorden wanneer de overmacht door de werknemer wordt ingeroepen. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn wanneer hij zich niet naar het werk kan begeven omwille van medische redenen (hij is zelf besmet, hij woont samen met een besmet persoon, hij is een risicopatiënt, …)
Een aantal van mijn vaste werknemers is tijdelijk werkloos. Kan er een nieuwe uitzendovereenkomst gesloten worden voor de uitvoering van hetzelfde werk?

Neen, dit mag niet. Als een vaste medewerker voor een bepaalde functie op tijdelijke werkloosheid staat, mag deze functie niet ingevuld worden door een uitzendkracht.

Als er geen gebrek aan werk meer is dan moet de vaste werknemer zijn of haar normale arbeidsregeling hervatten vooraleer een uitzendkracht voor dezelfde functie kan worden aangeworven.

Bijvoorbeeld: Een vaste en voltijdse werknemer wordt 2 dagen per week op tijdelijke werkloosheid gezet. Op een bepaald moment is er meer werk. Deze werknemer moet dus eerst het werk voltijds hervatten vooraleer je beroep kan doen op een uitzendkracht.

Wanneer kan ik beroep doen op uitzendkrachten als ik mijn vaste medewerkers op tijdelijke werkloosheid heb geplaatst?

Er is geen wettelijke bepaling die verhindert dat uitzendkrachten worden tewerkgesteld ter vervanging van vaste werknemers die op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht staan.

Dit is anders voor werknemers die op tijdelijke werkloosheid wegens economische of technische redenen worden gezet. Het beroep op uitzendkrachten voor hen is enkel mogelijk als het over een andere functie of afdeling gaat. Ook voor uitzendkrachtbedienden geldt dit verbod.

Vind je jouw vraag hier niet terug?

Wij staan 24/7 voor u klaar!

Contacteer ons